eeuwige kneus

Posted on maandag. 6 augustus 2012

8


LogPoes schreef een heel goed blog over introvert zijn en dat deed me aan iets denken.

Een persoonlijk ding.

Net als Logpoes ben ik introvert en dat bevalt me prima. Ik heb niet zo’n behoefte om schreeuwend tussen een massa borrelaars op een vrijdagmiddagborrel te staan. Mocht ik dat ooit doen, dan is dat omdat ik geen andere keus had. Baardmans gaat iedere vrijdag naar die borrel, maar daar blijft het bij. De rest van de tijd is hij een introvert type die het liefst aan het programmeren is, koffie zet met zijn nieuwe Bialetti en op de bank naar BSG kijkt. Zo nu en dan voeren we een ‘diepzinnig’ gesprek (we hebben het nog wel eens over iets). Tot nu toe lijkt het dat TW ook introvert is. Als Stoer Ding en Bol Buikie hier zijn, vindt TW dat best lollig en hij speelt ook wel met ze, maar zo gauw ze weer naar huis zijn, klimt ‘ie op schoot en moet er eerst even terdege gekroeld worden en mag er even niet gepraat worden.

Ik heb geen extroverte vrienden. Ik heb vrienden die luid en duidelijk zijn in hun communicatie, ik heb verlegen vrienden, maar ze zijn geen van allen extrovert. Mijn vrienden zijn het liefst ‘op zichzelf’. Alleen. Ze lezen en gamen en koken, borduren, maken zines, busten moefs en hangen gewoon een beetje rond. Net als ik vinden ze dat fijn en ze worden daar het liefst niet bij gestoord.

Omdat mijn vrienden net als ik introvert zijn, bel ik ze vrijwel nooit. Ik mail ze weinig en ik vraag nauwelijks of ze misschien zin hebben om iets te doen. Om twee redenen: 1, ik wil ze niet storen en 2, ik vind het heel erg afschuwelijk om afgewezen te worden. Ik heb moeite met het opvangen van signalen, denk ik soms. Ik merk niet goed wanneer ik wel of niet kan vragen of iemand zich wellicht, misschien, eventueel zich met mij wil bezighouden (ik geef ook veel terug, hoor).

Ook al ben ik introvert, ik heb toch behoefte aan menselijk contact, maar ik vind het dus moeilijk om dat contact te leggen. Ik ben veel alleen terwijl ik het juist fijn zou vinden om eens met iemand te praten (want ook al begint TW nu een paar woordjes te zeggen, hij heeft nog niet zo’n mening over ‘marxistiese ekonomie’ en ‘wat vind je van deze nagellak’). Behoefte hebben aan menselijk contact maakt je trouwens niet direct een extrovert. Het is allemaal veel gecompliceerder dan dat. Maar het is wel zo dat je als mens af en toe eens met een ander mens wil praten.

Maar als je jezelf niet wil opdringen, dan maak je het jezelf wel moeilijk.

getagged: ,