Treinreisleesplaylist

Posted on donderdag. 1 maart 2012

4


Afgelopen vrijdag ontdekte ik dat mensen Downton Abbey fanfic schrijven. Nou wist ik dat natuurlijk wel, ik bedoel: als je het kunt verzinnen is er fanfic over en ik heb nou eenmaal een diepgeworteld penchant voor oude stellen (ja, als je eenmaal de 45 bent gepasseerd ben je in televisieland gewoon stokoud) en dus lees ik als een uitgehongerde Carson/Hughes fanfic, met dank aan LauraJeanthePotatoQueen.

Voor degene die niet bekend zijn met Downton Abbey*: Julian Fellowes (die ook Gosford Park schreef) schrijft al twee jaar de prachtige serie voor ITV. Prachtige kostuums, mooi huis, fantastische beelden en verhaallijnen om van te smullen. Maar als sinds ik de eerste aflevering zag, denk ik: waarom is er niets gaande tussen Mr Carson en Mrs Hughes en jawel: ik ben niet de enige, dus tijdens mijn treinreizen lees ik op mijn iPhone in ‘reader’stand de slechtere en betere fanfics terwijl ik geluidsloos tegen het beeldscherm schreeuw: “Dat zou Carson NOOIT zeggen!” (u kent mij? dan kunt u zich wellicht voorstellen hoe ik zelfs in mijn eigen hoofd vrij hysterisch klink)

U begrijpt: dat brengt De Levensvreugd.

Maar normaalgesproken luister ik naar audioboeken. Harry Potter voorgelezen door Stephen Fry is favoriet, maar ik kan niet naar Stephen luisteren als ik tegelijkertijd Phyllis Logan in onvervalst Schots accent hoor (hebben jullie dat ook? dat je de stemmen en accenten van anderen in je hoofd hoort als je leest of aan ze denkt?). Dus maakte ik een treinreisleesplaylist. Want zelfs als je leest, laten mensen je gewoon niet met rust en dat vind ik ergerlijk. Oortjes in en playlist aan.

En die playlist is zo ontzettend goed! Ik sta er zelf versteld van en heb er reeds drie keer mee in een wc-hokje op mijn werk op gehupst. CeeLo Green met Fuck You, de Pipettes met ABC en Manu Chao doen dat nou eenmaal met me. De playlist is 65 nummers lang en ik heb hem op shuffle staan. Ik klik nauwelijks iets door, dus dat betekent dat ik het goed heb gedaan. Veel uptempo, veel blijheid, maar ook Avalon, ook The Cure en ook Stevie Nicks en Graceland van Paul Simon. Ik raad iedereen aan die een vier-uur-inkak-moment-maar-geen-cupasoup-momentje heeft ook zo’n playlist te maken.

Echt.

Dat helpt.

 

 

 

Posted in: Uncategorized