lollypop-up shop

Posted on dinsdag. 21 februari 2012

10


Hier volgt voor uw entertainment een buitensporig lang reisverslag!

De heenweg startte in het pittoreske A alwaar ik om acht uur zevenenveertig de Sprinter naar onze metropool nam en de LogPoes voor de MegaBucks ontmoette. Daar raakte een baliemedewerkster helemaal van streek omdat we haar vertelden dat ze onze reis al zo veel plezieriger maakte door ons zeven euro te besparen.

De trein naar Antwerpen vertrekt op het verste en meest winderige spoor en de omroepster ingehuurd door het Centraal Station vond het nodig om drie keer om te roepen dat de eersteklasrijtuigen (ik hoop eigenlijk dat alle rijtuigen eerste klas zijn, ik kreeg al visioenen van metaalmoeheid en ontsporen) aan de voor en achterzijde van de trein waren gesitueerd. In de trein scoorde ik keihard een vierzits en ging pontificaal zitten terwijl naast ons twee dames zich van diverse jassen, sjaals en tassen ontdeden en ze openden hun Volkskranten en hadden het over De Wereld Draait Door terwijl wij het over het Hollandsch landschap hadden, de rhubarb slice aten en heel veel lachten en praatten.

Halverwege moest ik al ontzettend nodig naar de WC, maar ik ga dus gewoon echt niet in de trein, dus hield ik het op tot in Antwerpen, maar daar ging ik dan ook flink loos op een stationstoilet dat stevig naar bleek rook en eerst compleet onvindbaar was. Na deze korte stop togen we naar buiten, de motregen tegemoet, wandelden langs de bouwput, de Meir op en ik pinde wat verse euro’s. We vervolgden onze weg naar de Aalmoezenierstraat en we vonden daar de lollypop-up shop vol met spullies die ik allemaal wel wilde hebben. Prachtige insecten van blik op plastic vormen of in kleine gesloten terrarium, fragiele oorhangers, leuke sleutelhangers van vintage stofjes, lingerie, schoenen, heerlijk warme wollen sjaals en mutsen en nog zo veel meer. De mevrouw in de winkel was heel vrolijk en enthousiast en was heel behulpzaam bij het vinden van het restaurant dat we probeerden te vinden wegens schijnbaar meer dan fantastisch eten.

Ik kocht zelf een setje kaarten van  El dibujo del gato (maar wilde eigenlijk zo’n beetje alles wel kopen) en heb bij zo veel werken staan dubben, dat ik wat visitekaartjes heb meegenomen en alle Etsyhops die er vertegenwoordigd waren nog eens op mn gemak ga bezoeken. Anna Denise’s schilderijtjes, Viltstad’s leuke accessoires, de prachtige sieraden van Jagna Birecka, ik vond zo veel dingen zo mooi! De winkel en het concept deden me een beetje aan ‘eerst’ denken.

Na de lollypop-up shop was het tijd voor wat broodnodige peuzels en streken we neer bij een achteraffig restaurant. Hier zullen we zo’n uurtje gezeten hebben en toen gingen we de Meir weer op en bezochten achtereenvolgens een chocolaterie, Hennes, een naar patchouli geurende skatershop met een gniffelende meneer achter de toonbank bij de oorpluggen (voornamelijk naar aanleiding van mijn opmerking over die pluggen, uitgerekte oorlellen en tachtig kunnen worden en dan met oorlellen tot op je schouders rondlopen) en de Pipoos die uitverkoop had en-dan-weet-u-het-wel. Ik had me voorgenomen om niet te schleppen, maar kwam toch met een tuinbroekje en t-shirt voor TW en wat knutseltroep thuis.

Daarna doken we een bruut meurende supermarkt in op zoek naar kattentongen die ze niet hadden en togen naar het station, keurig op tijd voor de trein (die een Thalys bleek te zijn en we dus niet mee mochten zonder reservering en we wachtten vrij geduldig op de internationale Intercity van een half uur later) en spoorden terug naar Amsterdam. Ik was uiteindelijk om kwart over acht thuis, alwaar ik werd verwelkomd door een poinkende TW en een blije Baardmans die direct een curry voor me in de microgolf zette.

Toen ik ’s avonds het dekbed over me heen trok, voelde ik nog het spoor onder me voorbij razen en ik sliep binnen vijf minuten. Het was echt een uitstékende dag geweest.

Artistiek wazige foto van het station te Antwerpen


voor Logpoes reisverslag: http://logpoes.blogspot.com/2012/02/kouw-logpoes-op-expeditie-naar.html
