Project52 – #20 rhubarb slice

Posted on vrijdag. 17 februari 2012

7


Ter afwisseling (ahem…) iets uit de oven!

En kouw, kun je nou echt nooit iets Nederlands maken?

Jawel, dat kan ik zelfs heel goed. Een appeltaart, pannenkoeken, hutspot: allemaal met grote regelmaat hier in huis te vinden. Maar nu ik die knalroze rabarber bij de supermarkt zag, dacht ik: als dat in het seizoen is, dan moet ik daar wat mee. En behalve als rabarbermoes komt de zure, zoete, glazuurafbrekende lekkernij niet veel op tafel hier in het Hollandse. Dus dan heb ik weinig keus en moet ik me wel overgeven aan Donna Hay of Nigel Slater.

Donna Hay is Australisch en als je 24kitchen kunt ontvangen op je tv, dan heb je haar vast eens voorbij zien schuiven. Ze heeft een keurige, lege, brandschone keuken, de meest prachtige accessoires die bij elkaar passen en van dat perfect gestylde haar. Haar programma heet: ‘fresh, fast, simple’, maar dit recept van haar vond ik gewoon op internet, op een Nieuw-Zeeuwse website. (Ja, ik weet ook wel dat het Nieuw-Zeelandse moet zijn, piepchinees.)

Het was zo makkelijk, ook al bestaat het uit drie delen!

Project52 – #20 – rhubarb slice

Verwarm de oven voor op 180C

Voor de bodem meng je 100gr gesmolten boter, 1/3c fijne kristalsuiker, 1c bloem, 1/2 tl bakpoeder, 1/2c geraspte kokos en 1/4c melk door elkaar. Als je nou geen fan bent van kokos of je bent enthousiast begonnen en je hebt het gewoon niet in huis, dan vervang je de kokos door dezelfde hoeveelheid bloem.

Leg een stuk bakpapier in een vierkante vorm (je lasagnaschaal is prima! die gebruikte ik ook. Die van mezelf dan.) en duw het deeg op de bodem. Goed aanduwen en voor 20min in de oven zetten.

Pak je rabarber, ik gebruikte 2 stengels, snij de lelijke plekken van de stelen, trek harde draden eraf en snij het in kleine stukjes. Neem dan 3/4c fijne suiker en een theelepel vanillie-extract en meng dat met elkaar en zet het even weg. Denk er om dat je rabarber niet in een metalen kom doet, maar in glas, aardewerk of plastic.

In een nieuwe kom (kies een beetje een flinke) doe je 1/4c fijne suiker en 1c bloem. Roer dit door elkaar. Neem dan 100gr harde boter (ze bedoelen dan dat je de boter direct uit de koelkast moet gebruiken) en snijdt die in de bloem. Daarna ga je er met je schone handen in en wrijf je de boter en de bloem door elkaar. Je krijgt dan grotere stukken en een soort broodkruimels.

Na 20 minuten haal je de bodem uit de oven en verdeel je er de rabarber over. De suiker heeft wat vocht onttrokken aan de rabarber, dat mag je er overheen gieten, maar denk er om dat je het deeg niet verzadigd, want dan wordt een kleffe, zompige boel. Je stort de broodkruimels (crumble) over de rabarber en zet de schaal terug in de oven. Ik bakte de mijne ongeveer 40 minuten.

Als je rhubarb slice uit de oven komt, moet je hem even laten afkoelen in de schaal. Een kwartier is voldoende. Snij de zijkanten los en dan kun je de slice zo uit de vorm tillen met behulp van het bakpapier. Snijd in 12 stukken en serveer bij de koffie of als toetjes met een beetje slagroom.

Waarschuwing! Rabarber is zuur. Na het eten zullen je tanden wat korrelig aanvoelen, net als bij spinazie wel eens gebeurt. Eet dit dus niet net voor je naar bed gaat, want je borstelt je tandglazuur helemaal naar de duvel en z’n ouwe moer.

 

getagged: