Moeilijke sjit

Posted on donderdag. 19 januari 2012

2


Met grote moeite worstel ik me door ‘Het grote filosofieboek‘. Het boek zelf is prachtig, de lay out is goed gedaan en draagt bij aan het leren van de theorieën die in het boek worden besproken. Ik ben van Thales (ca. 624-546 BC) tot Rousseau (1712-1778) gekomen*.

Van al deze filosofen staat er me nu nog eentje echt voor de geest: George Berkeley (1685-1753).Een Ierse Anglicaanse priester die met zijn vrouw naar Bermuda vertrok om een seminarie te stichten, maar onverrichter zaken huiswaarts keerde en bisschop van Cloyne werd. Zijn filosofie draaide om ‘Zijn is waargenomen worden’, wat ik een nogal kinderlijke theorie vind. Zoals een kleine kleuter denkt dat je hem niet ziet als hij zijn handen voor zijn ogen houdt. Ik denk dat ik Berkeley goed heb onthouden omdat ik het zo interessant vond dat je naar een Caraïbisch eiland kunt gaan en compleet berooid terugkomt en toch bisschop mag worden met alle luxe en macht die daar bij hoort. Maar goed, het was in de vroege achttiende eeuw en zijn familie was vooraanstaand.

Zoals u ziet, is het niet de filosofie die ik zo leuk vind, maar het sociale aspect. Ik maak me ook druk. Ik ben al bij 1750 en ben nog geen vrouw tegengekomen, maar heb al wel gezien dat Mary Wollstonecraft in het verschiet ligt en er is een vrij groot hoofdstuk aan Simone de Beauvoir is gewijd. Chomsky gaat voorbij komen en een heleboel uitspraken en theorieën die nieuw voor me zijn. Zoals bijvoorbeeld: ‘De verbeelding bepaald alles’, een uitspraak van Blaise Pascal (1623-1662), waar ik nog nooit van had gehoord, maar het leukste aan hem is dat hij het eerste openbaar vervoersbedrijf ooit oprichtte waarbij de winst naar de armen ging.

Ik geniet hier niet zo van. Ik had gehoopt van wel. Dat ik mijn verweekte hersenen kon verleiden tot enthousiasme en dat ik energie zou krijgen van de nieuwe inzichten die ik zou verwerven. Helaas gebeurt dit niet. Ik krijg wel een beetje hoofdpijn van het krampachtige concentreren. Maar ik zet door, want ik geef niet graag op en wie weet? Misschien kom ik bij de industriële revolutie nog geweldig leuke dingen tegen! (Hey, laat me in de waan.) Ik mag in elk geval lekker op de bank hangen met kopjes thee en lekkere koekjes (die ik nog bakken moet, die spiraalkoekjes zijn allemaal op en de biscotti ook!). De thee helpt tegen de zere keel en als ik het boek helemaal uit heb, gaat het terug naar de bibliotheek.

No harm done.

 

*ik vertrouw er op dat jullie zelf kunnen Wikipediaën

Posted in: comment, persoonlijk