Voorlezen

Posted on dinsdag. 17 januari 2012

6


18 januari 2012 (ja, morgen) starten de Nationale Voorleesdagen. Nou lezen we TW al bijzonder veel voor – hij kruipt naar je toe met een boekje in z’n handje, dan zeg je toch geen nee? Kruipen met iets in je hand is hartstikke moeilijk, probeer het eens voor de grap. Sommige boekjes zijn favoriet: simpele met grote tekeningen en weinig tekst, waarbij hij veel kan aanwijzen.

“Mama kwijt” van Chris Haughton (Prentenboek van het jaar) is zo’n boekje met grote tekeningen en weinig tekst. Het gaat over een uiltje dat uit het nest valt en zijn moeder kwijt is. Hij wordt het hele boekje door geholpen om zijn moeder te vinden, wat gelukkig uiteindelijk lukt.

De Nationale Voorleesdagen beginnen woensdagochtend met een voorleesontbijt op school of kinderdagverblijf. Op sommige scholen komt een Bekende Nederlander om voor te lezen. Ahmed Marcouch, 100%Isis, Prinses Laurentien en Kim van Kooten zijn een paar namen die genoemd worden op de website.

Het doel van de voorleesdagen is het onder de aandacht brengen van het feit dat voorlezen belangrijk is: het prikkelt de fantasie, versterkt het taalgevoel en het brengt veel plezier. Ik vind het zelf ook fijn om even een moment samen te hebben: de hele kleintjes vinden het nog moeilijk om lang stil te zitten, maar op schoot gaat het vaak heel goed en ze zijn fan van herhalen, dus het kan voorkomen dat je ‘De Gezusters Mol’ vier keer achter elkaar doorleest. Lekker knus met een bundeltje op schoot, lekker warm tegen je aan, je neus in zachte babyhaartjes (ik vind het nog heerlijk om te kroelen en TW ook, maar ik weet dat er heel veel kinderen zijn die helemaal niet meer willen knuffelen. Heb je een kleine wildeling, dan raad ik aan te kiezen voor blokboekjes zonder woorden, waarbij je het kind dingen laat aanwijzen en benoemd wat het voorwerp of diertje is, zelfs dat vinden ze al geweldig).

Misschien vind ik voorlezen ook zo leuk omdat ik zelf als kind veel ben voorgelezen, door zowel mijn moeder als mijn opa en zelfs nu nog laat ik me elke werkdag twee maal voorlezen in de trein. Ik vind dat er weinig zo veel rust brengt als Stephen Fry die ‘Harry Potter’ voorleest of Judi Dench die samen met andere beroemderds ‘Winnie the Pooh’ hoorspeelt. Als ik alle Harry’s weer door ben, ligt het volgende voor me klaar: “The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy”. Ik raad het iedereen aan om het luisterboek eens te proberen, bijvoorbeeld in bad, de trein of tijdens het koken. Stressvermindering gegarandeerd.

