Project52 #11

Posted on zondag. 15 januari 2012

10


Baardmans en TW gaven me een boek. Het boek heet ‘Koekjes’ en is geschreven door Carla Bardi. Baardmans vond het bij De Slegte en in het boek missen hier en daar wat aanwijzingen, zo staat er soms een ingrediënt in de lijst dat verder in het recept niet voorkomt en soms ontbreken de hoeveelheden van een bepaald ingrediënt of staat er niet bij hoe hoog de oven moet. Nou bak ik niet voor het eerst, dus kom ik er wel uit en zo niet, dan sla ik het koekje gewoon over of probeer het toch en kijk wat er van komt.

In het boek staan een hoop koekjes die ik nog nooit heb gemaakt. Koekjes met ‘gebrandschilderde ramen’: je maakt een gat in een koekje en daar leg je een zogenaamd ‘hard snoepje’ in. Ik ga er maar van uit dat ze ouderwetse snoepjes als framboosjes of perendrupsen bedoelt. Melting moments die gemaakt worden van maïsmeel. Moscovadofudge. Nou is fudge strikt gezien geen koekje, maar het staat wel in het boek en het ziet er verdomd lekker uit! Fudge staat voor een volgend weekend op de planning.

Dit weekend was het tijd voor biscotti (die ik ook nog nooit had gemaakt) en ‘spiraalkoekjes’, waarbij ik direct verkeerde associaties kreeg, maar die toch erg leuk en lekker bleken te zijn. Natuurlijk vergat ik foto’s te maken van het biscotti-proces. U moet het doen foto’s  van het eindproduct. Bij de spiraalkoekjes was ik oplettender en maakte ik foto’s van zo’n beetje elk deel, behalve het mengen van de ingrediënten.

Mocht u nou denken: “Goh, Kouw, hoe kom ik aan die koekjes? Heb je ook een recept?” Dan zeg ik: “Als je koekjes blieft, hoef je me maar te mailen, bellen of een comment achter te laten en dan plan ik u in als zeer gewaardeerde visite.” Mocht u het recept willen, dan zeg ik: “Ik weet niet of dat mag, in verband met auteursrecht en dat soort zaken, maar ach, het is niet zo dat ik keihard gevolgd word door Carla Bardi, dus zeg welk koekje het is en ik mep het als reply in de comments.”

En dan gaan wij hier in Huize Baardmans nu keihard aan de nom.

