Doe-boek-avonturen

Posted on woensdag. 4 januari 2012

10


Ik heb het Flow Mindfulness Doeboek gekocht.

[insert gepaste stilte hier]

[/gepaste stilte]

Ik ben eigenlijk niet zo’n fan van Flow. Of van de Happinezz, dat voor mijn gevoel net zoiets is, maar dan met minder leuke dingetjes die je er bij krijgt. Nou ja, krijgt… De dingetjes hebben zo hun prijs. Maar goed, ik heb dat doeboek en het deed me in eerste instantie denken aan die vakantieboeken die ‘andere kinderen’ kregen om op weg naar Zuid-Frankrijk in te kleuren en lezen en puzzels te maken. Schwester en ik kregen die boeken niet. Ten eerste gingen we niet naar Zuid-Frankrijk en ten tweede kotste ik de hele auto al onder zonder enige hulp van kleuren binnen de lijntjes en suffe verhaaltjes over meisjes met pony’s.

In dit doeboek zitten ook kleurplaten. Er zijn stickers en een soort postzegels, maar dan zijn ze voor de mooi.Je kunt ze best op een envelop plakken, maar dan krijgt de ontvanger nog een rekening bij die brief vanwege een tekort aan frankeringskosten. In het boek worden de basisprincipes van Mindfulness uitgelegd. Zoals een vriendin laatst zei: “Het is een soort watered down Bhuddism.” waarna ze weer vrolijk verder haakte aan een rattenstaart.

Ik werd meteen teruggeslingerd naar die documentaires over de volgelingen van Osho, waar ik al eerder over schreef (ik maak morgen mooie linkjes hierbij). Maar het valt mee. Op dit moment zijn er een aantal onderdelen waar ik letterlijk even niks mee kan. Loslaten, bijvoorbeeld. Als ik dat kon, zou mijn hele leven een stuk aangenamer zijn. Dat meen ik echt bloedserieus. Problemen bestaan niet. Erm… je kunt duizend keer zeggen dat de wereld en de realiteit neutraal zijn, maar als ik een probleem heb, gaat dat niet weg door het alleen te eknollidzjen.

Het is duidelijk dat ik na een week lang met het doeboek in de weer te zijn geweest, nog lang niet op een punt ben beland waar ik zelf graag zou willen zijn. Maar het boek zelf, is geen weggegooid geld.

Al was het maar voor de stickers.

Posted in: comment, persoonlijk