Watdefork?! Een komjoenittie! (laatste ‘community’-blogje van dit jaar!)

Posted on maandag. 19 december 2011

7


Eigenlijk luister ik nooit naar de radio. Hooguit in de auto komt er wel eens iets voorbij als ik de ‘speciaal voor autoritten’ cd ben vergeten. Ik vind de radio ook niet zo leuk: veel gewauwel terwijl je muziek wilt horen, meligheid die voor de radiomakers vast om te gieren is, maar waar ik als luisteraar niks mee heb en muziek die ik niet echt leuk vind. Ik ben dus nooit op de hoogte van wat op dit moment populaire muziek is en hoorde vorige maand pas voor het eerst ‘Pokerface’ van Lady GaGa.

Nu staat het Glazen Huis in Leiden en is de Serious Request* gekte losgebarsten. Mijn timeline staat vol met tweets met hastag #seriousrequest of #sr11 en in mijn feedreader stapelen de blogs met entry’s rondom de opgesloten mannen zich op. Serious Request leeft. Mensen vragen platen aan en in ruil voor een donatie draaien ze Adele, U2, Coldplay en Krystl. Okay okay, gisteren draaiden ze ook dit:

Luisteraars zetten initiatieven op en proberen geld in te zamelen voor het goede doel.

Rondom Serious Request is een community ontstaan.

Hoe kan het dat het bij dit ‘project’ wel lukt? Dat mensen zich zo met elkaar verbonden voelen? Dat mensen zo gul mogelijk geven en dat het zo makkelijk is om je er bij aan te sluiten?

Nou, 3fm heeft een grote reikwijdte. Heel veel mensen luisteren naar Giel Beelen, Gerard Ekdom en de andere dj’s en vinden dat ook leuk. Het zijn de donkere dagen voor kerst waarbij medemenselijkheid en vrede op aarde toch door je strot worden geduwd. Ze maken merch: t-shirts, broodtrommels en oorpluggen zijn via de website te koop. Overal wordt reclame gemaakt. Voor er geld (donaties) binnenkomt, gaat er eerst een hoop geld uit. Het duurt maar een week: je spanningsboog wordt een weekje geprikkeld en het gaat 24/7 door, dus als je even wegvalt, dan word je makkelijk weer meegetrokken.

Ook ik had vandaag op kantoor Serious Request opstaan. Eventjes. Ik vond namelijk dat de ‘gelul-muziek-ratio’ niet prettig. Misschien dat ik vanavond nog eventjes kijk/luister. En ook tijdens de voorbereidingen van de hors d’oeuvres. Want dan is het toch best gezellig.

Is dat misschien het trefwoord voor een komjoenittie?

Gezellig…

*ik doe de bootyshake en luchtgitaar terwijl ik bieslook knip en prei was*

* Voor de goede orde: ik heb het idee dat donaties aan het Rode Kruis ook voor het grootste deel gebruikt worden voor de zaken waar ze voor staan. De reportages van Eric Corton zien er legitiem uit en de projecten die gesteund worden door de donaties zijn wat mij betreft een waardige stap in de goede richting. Moeders en kinderen helpen: ja, dat komt tegenwoordig toch wat harder binnen dan twee jaar terug.

