Het grote eetfeest

Posted on zaterdag. 17 december 2011

6


Mijn oma is bijna jarig. Dinsdag wordt ze tachtig en dan schelen we weer vijftig jaar en mijn moeder en zij weer vijfentwintig. En zij en Stoer Ding weer vijfenzeventig. Omi verjaart op de 20ste en dat is de kortste dag van het jaar en doet altijd net alsof het niet gebeurt. Wat mooi is, want dan kan ik dinsdag prachtig gebruiken om het kersteetschema in elkaar te draaien.

Nou brengen we eerste kerstdag en de nacht die daar op volgt door in Casa di Mama en daar zijn ze ook nogal van het kook en eetgedoe. Mijn vader is al sinds TW’s verjaardag bezig met het menu en hij heeft wilde plannen met everzwijn, parelhoen en fazant, heeft een prachtige aardappelschotel bedacht (maar mijn moeder zal waarschijnlijk frietjes bakken) en het toetje ligt blijkbaar in de vriezer. Daar hoef ik nauwelijks iets aan bij te dragen. Iets van kleine hapjes voor bij de borrel zal genoeg zijn.

Maar tweede kerstdag is voor de ouders van Baardmans en die zijn er helemaal niet van. Mij is al medegedeeld dat het hoofdgerecht (en het enige gerecht) zal bestaan uit huzarensalade met brood.

Het is nogal een verschil. Na zeven jaar is het deze achtste keer nog steeds een beetje een cultuurschok. Zo eentje waarbij ik denk: i’d better step into the breech.

Mijn Pinterestpagina ziet er nu uit alsof er een hors d’oeuvre explosie heeft          plaatsgevonden. Ik ga namelijk loos. Appetizers, hier kom ik! Van geitenkaastruffels tot aardappelnestjes en dubbelgebakken spinaziesouffles. Alles moet makkelijk zijn, goed vervoerd kunnen worden, niet zompig worden en in de koelkast van mijn ouders passen, want al die hapjes moeten eerst daar mee naar toe. Wat betekent dat ik van alles een dubbele portie moet maken, want als mijn zwager en vader en zusje die hapjes zien, willen ze ook.

Gaan jullie ook helemaal loos met kerst? (ik ga trouwens ook loos met Oud&Nieuw. Pasen. Verjaardagen. Lange zomerdagen. Herfstige motterdagen. Eigenlijk zo vaak mogelijk…)

