Kies je gevecht

Posted on woensdag. 23 november 2011

8


Ik maak me druk. Elke dag. Om kindertjes die verhongeren in Afrika, om jeugdbendes en alle gevolgen van dien in Zuid-Amerika. Om de ‘privileged few’ in de Westerse wereld, om het salarisverschil tussen mannen en vrouwen. Om de bio-industrie, om het kappen van regenwouden ten behoeve van koffieplantages (bijvoorbeeld). Om kinderarbeid, om continenten van plastic tasjes die in de oceaan drijven en dan nog wat persoonlijke dingetjes waar ik absoluut geen vat op lijk te krijgen.

Hoe blijf je een beetje optimistisch in een wereld vol haat, droefenis en geweld?

Ik ben blijkbaar niet de enige die zich dat afvraagt, want ik kreeg in mijn feedreader dit blog van Sarah Von: http://www.yesandyes.org/2011/11/how-do-you-stay-optimistic.html .

De eerste tip, die bleef hangen. Pick your battles. Als ik me zo druk blijf maken over alles, dan maak ik me vooral heel erg druk, maar doe ik niks meer. Dan verstijf ik. Daar heeft helemaal niemand iets aan.

Dus mijn gevechten, dat gaan er drie zijn.

Met stip op 1: mijn issues te lijf gaan met hand en tand. Woensdag een gesprek bij een nieuwe Docteur (Qui – hihi).

Op 2: Kindermishandeling – op nationaal niveau. In Nederland worden een kleine honderdtwintigduizend kinderen op dagelijkse basis ernstig mishandeld*. Ik wil er aan bijdragen dat kinderen autonoom worden en sterk en een plek kunnen vinden waar ze veilig zijn, hun verhaal kunnen doen en kunnen worden geholpen. Veel ouders/verzorgers die kinderen mishandelen, zijn incompetent en uiten hun onkunde door agressie. Educatie en informatie zijn hier sleutelwoorden.

Op 3: Vrijheid. Gelijkheid. Broederschap. En een beetje liefde. Ik zou eerst die zin uit het liedje van ” ‘T Schaep’ ” quoten, maar bedacht me**. Wat ik bedoel komt er wel in naar voren: door samenwerken, het vormen van een gemeenschap, kunnen mensen zich vrij uiten, zichzelf zijn en voelen en kun je eenzaamheid tegengaan, zonder inbreuk te maken op iemand’s individuele zijn. Dit ziet er wat abstract uit, want ik vind het nog moeilijk om wat ik denk op papier te zetten. U kunt in de toekomst een blogje verwachten over punt 3. Als ik punt 1 een beetje onder handen heb genomen.

Ik kies mijn gevechten. Ik kies ook heel duidelijk andere gevechten niet. Dat betekent niet dat ik er geen mening over heb (u moest eens weten!) of dat ik geen sympathie voel voor het doel, het gevecht of eventuele slachtoffers. Ik moet gewoon een keus maken om iets te kunnen betekenen in de wereld.

Eigenlijk is het heel simpel: ik ga iets doen.

U ook?

 

 

* http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=106188

** Vriendschap, liefde, broederschap, het zijn geen loze kreten/ we leven echt niet voor de grap, dat mag u nooit vergeten/ Neen! We benne op de wereld om mekaar te helpen nietwaar?

