fotoloos Project52 – Project #7

Posted on zondag. 20 november 2011

4


Ik ben een beetje vergeetachtig. Dat schijnt bij mijn huidige toestand te horen, maar het is verdomd onhandig. Zo heb ik deze week twee dingen gemaakt die ik nog nooit eerder had gedaan en ze waren beide uiterst geslaagd. Maar ik kan het niet bewijzen, want ik ben vergeten foto’s te maken. Dom? Ja. Erg dom. Maar ik gooi de projecten er toch op, want anders kom ik helemaal zo achter te liggen!

Project #7 – @macelmo komt eten

Ik maakte kaasmuffins – wat ik nog niet eerder had gedaan – en chocolade ganache – ook nieuw.

Boodschappenlijstje

Voor de muffins:

Een muffinpan met plaats voor 12 muffins (de mijne is van de HEMA. Le duh.)
Liners (dat zijn van de bakpapieren cupcake-dingen die je bij de super kunt kopen van doktorrrr Uhtkurrrrr)
250g bloem (mag gewone of tarwe zijn of spelt, maar dat heb ik nog niet getest)
275g belegen kaas, geraspt, plus extra om op de bovenkant van de muffins te strooien voor de mooi
4 eieren (middel)
300g zure room
1 zakje bakpoeder
peper en zout

 

Voor de ganache:

300ml slagroom
180g chocola (ppur of melk, ik koos puur, want puur is beter – keiharde mening is hard)
evt. klein klontje boter
6 espressokopjes (die heb ik niet, dus ik heb de boel in gewone koffiekopjes gegoten)
knapperige koekjes (ik had galetten gekocht, want daar kun je ook leuk ijs tussen doen)
extra slagroom, lobbig geklopt met een klein beetje suiker

 

Moot duh emplooj – kaasmuffins:

Zet de oven aan (haal eerst alles er uit, mocht u á la Carrie Bradshaw uw oude Vogues in de oven bewaren) op 180C, doe de liners in de muffinpan, mik het complete zwikkie boodschappen in een schaal, mix de boel tot het luchtig lijkt en doe het beslag in de muffinpan. Denk er om dat je de vormpjes tot net over de helft vult, want ze rijzen als een bezetene (en storten dan in). Doe ze in de oven, ongeveer 20 minuten en check ze zoals je dat normaal ook met cupcakes doet (ik doe de sateprikkertechniek). Haal ze uit de oven als ze gaar zijn, doe de oven uit (tenzij je die nog voor andere dingen gaat gebruiken), wacht tien minuten, haal de muffins uit de vorm.

Triomfeer. 
Zo-doe-je-dat! Ganache:

Zet een steelpan met een water op het gas (inductie, keramisch, elektrisch, whatever). Neem een schaal die niet in het pannetje zakt, maar mooi op de rand balanceert en doe er de slagroom en in stukjes gehakte/gesneden chocola in. Opletten en erbij blijven. Op een gegeven moment gaat de chocola smelten. Roer de boel af en toe om. Doe de boter erbij (als je dit wil – het maakt de ganache nog zachter/gladder van structuur) en laat die smelten. Als alles is gesmolten, roer je de chocoladeslagroom goed om. De vloeistof zou helemaal egaal moeten zijn. Verdeel alles over de zes kopjes (ik gebruikte mijn maatbeker hiervoor, dat ging makkelijker dan met de pan zelf, maar als je met de hand moet afwassen, dan zou ik het gewoon direct vanuit de pan doen), wacht tot ze zijn afgekoeld en bewaar in de koelkast. Ze stijven niet helemaal op, ze houden een klein beetje een ‘wobbel’ (mijn zusje zou zeggen: ‘dril’). Haal ze tien minuten voor je ze wil eten uit de koelkast, doe er slagroom op, steek er een koekje in en strooi er wat hagelslag over. Of niet.

Triomfeer.
Nog een keer.

Jammer dat ik geen foto’s heb, maar aangezien beide gerechtjes echt goed ontvangen werden, ga ik er van uit dat ze nog wel een keer (of tien) gemaakt zullen worden binnenkort en dan zal ik de foto’s hier op mijn blog gooien. Voor de volledigheid.

Posted in: fröbel, persoonlijk