project52 #6

Posted on vrijdag. 11 november 2011

4


Dus ik kijk naar Masterchef Australia en zie daar een bijna-finalist een sinaasappel segmenteren. Niet zo best. Tenminste, voor een Masterchef bijna-finalist.

Een kleine inwijding: mijn moeder heeft een ongeluk gehad toen ik veertien was en kon zich daardoor zo’n twee jaar nauwelijks bewegen. Daarnaast zat ze onder de Diclofenac waar ze niet zo goed tegen kon, dus het was thuis een beetje een vreemde situatie waarin ik veel stofzuigde, boodschappen deed, aardappels schilde, avondeten kookte en het toch voor elkaar kreeg om nooit een cijfer lager dan een zeven te halen voor proefwerken.

Omdat mijn moeder haar eigen eten nauwelijks zo kon verkleinen dat het in haar mond kon (lees: ik sneed haar eten in kleine stukjes zodat ze alles met alleen haar vork hoefde op te pakken), regelde ik fruit. Ik ontpitte perziken, pelde mandarijntjes, schilde appeltjes en segmenteerde grapefruits en sinaasappelen.

Hoe ik dat deed?

Project52 #6: Hoe segmenteer ik een grapefruit (of ander citrusfruit)?

Benodigdheden:

Een flink scherp mes – ik vind dat het beter gaat met een grote dan een kleintje, maar dat moet je zelf ontdekken
Een snijplank
Iets om de partjes fruit in te doen
Citrusfruit – ik gebruikte een rode grapefruit
Dit stappenplan

Verzamel je spullies

 

Snij een flinke plak van de onder en bovenkant

Snij de schil weg, van boven naar beneden. neem alle witte schil mee, want dat is bitter

repeter

snij de partjes weg door zo dicht mogelijk bij het vliesje in te snijden aan beide kanten

encore une fois!

als alle partjes zijn weggesneden, knijp je het sap over het fruit uit

Het enige dat een beetje lastig is, maar na een paar keer oefenen wel goed komt, is het wegsnijden van de partjes tussen de vliesjes. Iedereen heeft daar zo z’n eigen methode voor, ik snij ze aan twee kanten los, andere mensen flippen het mes er onder door. Dat kan ik dus echt niet. Hoeft ook niet. Beetje jammer dat ik geen foto heb gemaakt van een lost partje. Maar ja, nu kan het niet meer. Alle partjes zijn namelijk op een veilig plekje…

