Dana Fuchs, Paradiso 18 oktober 2011

Posted on woensdag. 19 oktober 2011

1


Dana nam @macelmo, @meta61, mij en nog zo’n honderd anderen mee naar haar eigen kerk “that has nothing to do with fucking religion” en gaf zichzelf “heart and soul, you guys” in de kleine zaal in Paradiso, waar ik al zo’n tien jaar niet was geweest.

De kleine zaal was al warm toen we binnenkwamen en hoewel we de lucht met een bot mes konden snijden naarmate de avond vorderde, kon me dit echt niet boeien, want Dana bracht twee van mijn favoriete nummers en daarnaast keihard De Levensvreugd. Het was een mix van lekker stampende rock, hartverscheurende blues en up-tempo gospel, veel interactie met het publiek (bijvoorbeeld bij “Songebird” – zoals gewoonlijk zou ik bijna willen zeggen! – en Hindi bij een ander nummer, dat ik maar fonetisch meeprevelde, maar waarvan ik geen idee had wat ik nou zei, wat raak commentaar over de Bush administration en een emotioneel intro naar “Keep on rollin’ “) en na het concert zeiden we tegen elkaar dat we blij waren katoenen ondergoed te hebben aangetrokken. Het zweet sijpelde over mijn rug, een teken dat het fantastisch was!

Als je Dana (nog) niet kent maar je wel, zoals ik, hardcore voor bluesrock gaat, dan raad ik je aan om een optreden bij te wonen. Jon, Walter en Fiero spelen naast Dana gitaar, bas en drums en Dana weet wel raad met sambaballen en tamboerijn. En ze heeft ook nog eens heel erg mooi haar. Voor tourdata enzovoorts: http://danafuchs.com/

Hier vind je twee clips van Dana en Jon bij Vrije Geluiden (!): http://www.youtube.com/watch?v=5EWvSs_-nw4&feature=related (Love to beg) /  http://www.youtube.com/watch?v=vxdJoB-SwPs (Keep on rollin’), beiden met alleen Jon en zonder publiek, dus het heeft niet helemaal dezelfde vibe, maar het komt wel verrekte dichtbij.

Ik ga zaterdagochtend in ieder geval mijn nieuwe en oude favorieten keihard aanzetten en met TW dansen en zingen.
Coz it makes me happy.

dana fuchs

dana fuchs

foto komt van bluesbreeker.nl, al gemaakt in 2008, maar ze ziet er nog precies zo uit. Ze had alleen andere kleren aan.

