project52 #1

Posted on zaterdag. 1 oktober 2011

16


Messieurs-dames het is zo ver! Het is 1 oktber en daarmee gaat ‘project52’ van start.

Veel mensen starten op 1 januari met een nieuw project, zoals bijvoorbeeld ‘project365’ waarbij ze elke dag een foto maken en die delen via hun blog, flickr of twitter. Leuk. Het geeft je elke dag wat te doen.

Elke dag gaat mij niet lukken en daarnaast ben ik niet zo goed in het nemen van mooie foto’s. Ik vind het wel heel erg leuk om kneuterig te knutselen. Juffrouw Fröbel heeft aan mij een goede.

Vandaar dat ik heb bedacht om vanaf vandaag elke week iets in elkaar te knutselen en daar verslag van te doen. In principe zou ik op 30 september 2012 tweeënvijftig geknutselde ‘dingetjes’ moeten hebben, genoeg om een Etsy-shop op te zetten (ik weet zelf eigenlijk niet hoe serieus ik daar over ben, vraag het me rond 1 juli 2012 maar).

Voor vandaag project 52 #1

Skelekat op grijs t-shirt

Een tovenaar van een jaar of acht is fan van t-shirts met katten en omdat ik al veel felties heb gemaakt, besloot ik dat voor hem te doen. Zonder magie trouwens, niet iedereen wordt zo maar toegelaten op Zweinstein.
Ik ging op zoek naar een leuk ontwerp. Het was moeilijker dan anders, want ik wilde graag een beetje een pittige kat, voornamelijk ook omdat ik dacht dat de tovenaar niet echt zat te wachten op Pim en Pom. Leuk als je een kleuter bent, maar acht is bijna tien en dus besloot ik na wat surfen voor een Skelemal te kiezen.

Skelanimal waarop ik mijn ontwerp baseerde

Skelanimal waarop ik mijn ontwerp baseerde

Skelemals zijn plushies en het ontwerp moest dus worden aangepast. Ik besloot een zombie te maken van rood vilt. Wit vilt voor de botjes en een oranje-rode kleur voor het hartje.
Eerst teken ik het patroon op stukjes oud papier (reduce, reuse, recycle, mensen!), die knip ik uit en daarna knip ik dit patroon uit het vilt dat ik heb gekozen. Daarna kies ik de kleuren voor het draad dat ik gebruik om het diertje in elkaar te naaien [/snigger].

Losse onderdelen

Losse onderdelen, klaar om in elkaar gezet te worden

Normaalgesproken maak je een feltie door de grote onderdelen aan elkaar te maken en te vullen met watten. Dat kon hier niet en dat maakte het een langduriger project dan ik had gedacht. Het beestje op het t-shirt krijgen was het moeilijkst: iets dat je nog nooit eerder hebt gedaan, is altijd een beetje moeilijk. Je ontdekt dat je eigenlijk een boorduurraampje nodig hebt, maar wie heeft dat tegenwoordig nog in huis? Ik niet. Nog niet in ieder geval, maar dat komt vast snel in een la te liggen.

Lijf zit vast op het t-shirt. Nu het hoofd nog...

Lijf zit vast op het t-shirt. Nu het hoofd nog...

Zoals ik al zei: de rode en witte onderdelen zijn gemaakt van vilt dat wordt gemaakt van gerecyclede plastic flessen, het rood-oranje vilt is van wolvilt. De botjes zijn vastgezet met wit borduurgaren, het hartje met turquoise garen en de kat zelf is op het t-shirt gemaakt met grijs garen. uiteindelijke duurde het bijna vier uur voor ik alles naar mijn zin had.

Ik ben wel heel blij met het resultaat! Project #1: Skelekat: voltooid en succesvol.

Skelekat, helemaal klaar en blij

Skelekat, helemaal klaar en blij

Posted in: fröbel, persoonlijk