dat ging niet helemaaaaaal goed…

Posted on maandag. 12 september 2011

4


Ik gaf vandaag om 12:40 mijn eerste instructie. Uit de evaluatie bleek dat ik tussen de 4 en de 7 had gescoord. Ik vond die 7’s nog hoog. Het ging niet zo goed namelijk. Het waren 24 jongens en vier meisjes en ze waren vrij braaf. Toch verliep het niet naar wens en dat vond, nee: vind! ik heel akelig.

Ik heb namelijk in een grijs, maar niet zo ver verleden, de lerarenopleiding Nederlands gedaan. Hoewel ik me van die tijd weinig herinner, weet ik wel dat ze me hebben geprobeerd lesplannen te laten maken. Me daaraan te houden ook. Ik heb nog 18 maanden lesgegeven op een tweedekansschool. Je zou dus zeggen dat een klas van 28 jongeren van 18, 19, 20 jaar geen probleem zouden zijn.

Nou waren de jongeren het probleem ook niet. Ik was het probleem. Hoewel mijn collega’s zeggen dat het best wel goed ging – zeker voor een eerste instructie ooit – voel ik me een beetje knullig. Niet dat ik ooit een goede juf was, begrijp me niet verkeerd: ik ben intussen biebmiep en dat bevalt een heel stuk beter, maar toch. Het knaagt. Ik weet ook precies wat er allemaal verkeerd ging. In mijn hoofd ben ik al bezig mijn hele instructie om te gooien.

Verbeteren is de boodschap.

Maar dat geldt voor wel meer dingen in mijn leven op het moment.

 

(update project pleur weg: volgende week is het grijze bakken dag. Dan gaat er weer een hele stoot aan de straat. Dat voelt lekker.)

 

Posted in: werk