De soundtrack van Kouw

Posted on vrijdag. 5 augustus 2011

2


Esther Donkers (ja, die van dit boek dat in september uitkomt!) schreef dit leuke blogje en dat vond ik zo inspirerend, dat ik meteen in mijn toetsenbord klom en dit er uit rolde!

“Kies 5 van de volgende platen: eerst gekochte plaat, tranentrekkende plaat, eerste liefdesplaat, opfokplaat, emotioneelste plaat, dansplaat, FeelGoodplaat, discoplaat, schoonmaakplaat, geilste plaat, de beste Nederlandse plaat of sterfplaat en beschrijf waarom je ze hebt gekozen.”

Eerstgekochte plaat

De eerste plaat die ik ooit kreeg was van vinyl: ‘Verloor mijn koekie in de disco’ en andere Sesamstraat hits. Daar danste ik mijn tweejarige kontje op los. Maar de eerste plaat die ik zelf kocht was ‘The way we walk’ van Genesis.
In die tijd was er nog een Virgin Megastore in de kelder van het Magna Plaza in Amsterdam en mijn vader ging met me mee. Ik was 11 en de clip waarin de drie mannen in zwarte (Blues Brothers-achtige – daar zijn ze weer!) pakken achter elkaar lopen vond ik geweldig en het liedje was ook erg aanstekelijk. Mijn vader, zusje en ik liepen ook zo in de kamer, dat vonden we heel erg grappig. Dus sprong ik achterin de auto met mijn bij elkaar gespaarde fortuin en liet me naar Amsterdam rijden.
Ik kwam negentien gulden tekort.
Mijn vader betaalde de rest.

Eerste liefdesplaat

“Ease your feet in the sea” van Belle & Sebastian. Mijn eerste echte vriendje. Hij knutselde cassettebandjes in elkaar, vol met Britpop en classics die ik nog niet kende, het ging dus van Blur naar Lou Reed en weer terug via Santana. Hij was achteraf een ontzettende zak, maar hij had wel fantastische smaak wat muziek betreft.

FeelGoodplaat

Die verandert veel. De ene keer Feel je je ook Good bij het een en dan eens bij het ander, maar op dit moment is het wel CeeLo Green, Gwyneth Paltrow en de Muppets met Forget (Fuck) You. Die outfit! Die Muppets! Die hakken van Gwyneth! De blijheid! Intense Levensvreugd.

Schoonmaakplaat

Is dit bij anderen niet gewoon ‘I want to break free’? De enige plaat om te stofzuigen. Als je je zwaar beroerd voelt, knip je een snor uit papier en die plak je vast met een beetje vaseline. Want kom op: als Freddie het deed, dan kun jij het ook. (ik haat stofzuigen. en al het andere schoonmaakwerk)

Sterfplaat

Een plaat waarbij je beetje bij beetje van doodgaat of de plaat die ze moeten draaien als je je laatste adem uitblaast of de plaat die ze moeten draaien bij je uitvaart?
Die laatste adem blaas ik graag uit op ‘Albatross‘ van FleetwoodMac. De rust die ik voel als ik dat nummer hoor, is ongekend. Het lijkt me fijn als ik zo rustig mag sterven.
Mijn uitvaart, daar maak ik graag veel grappen over. Wat ik zeker weet is dat ‘Revolution‘ van Robbie Williams gedraaid mag worden. Waarom weet ik niet precies, maar in de lyrics komen zinnen voor als ‘Take my hand, lets walk into the revolution’ en dat vind ik troostend. Zal dat nodig zijn? Egoïstisch als ik ben, hoop ik wel  dat mensen het een beetje verdrietig zullen vinden als ik de pijp aan Maarten geef.
Maar beetje bij beetje doodgaan? Dat doe ik eigenlijk niet bij muziek. Jammer… het had nog een clip kunnen opleveren.

Wat vinden jullie?

Posted in: Uncategorized