Lowlands – blogrevivaldraftblog

Posted on woensdag. 8 juni 2011

12


Ik wilde graag een vrolijk en opgewekt blog schrijven. Dat past bij me en dat hoort bij dit blog. Dit is niet de plek om te griepen over je niet-bestaande carriëre en niet de plek om te vragen of mensen werkelijk baat hebben bij chiroprakkers.

Maar het wil niet. Alles wat er uit mijn handen komt, is gemier.

Maar ik vond in mijn archieven nog een blog-draft dat ik voor de blogrevivalweek had geschreven, maar niet heb gebruikt.

Perfect.

Hier volgt dus een blogrevivalweekblogje!

“Lowlandskaarten binnen twee uur uitverkocht”

Zo stond het in de nieuwsberichten. Door de beslissing van de Tweede Kamer om kunst en cultuur zwaarder te gaan belasten, ontstond er rondom de kaartverkoop van Lowlands een enorme hype.

Ik werd ook opgezweept. Op vrijdag logte ik op precies het juiste moment in en heb ik twee kaarten weten te bemachtigen.

Op fora en in comments op nieuwsberichten (op bijvoorbeeld 3voor12, zoals deze: http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/44731126#reacties ) komt het steeds naar voren: bakvissen, gehypede bagger, muzikanten die niet van belang zijn, niet gaan voor de muziek maar het gaan alleen, commercie. De trouwe bezoeker wordt nauwelijks genoemd. Ik denk dat ik mijzelf trouwe bezoeker mag noemen. Het is immers de tiende keer en waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik naar Lowlands ga.

De tiende keer sjouwen met een tent, slaapzak en luchtbed. Voor de tiende keer krentenbollen uitdelen tijdens het wachten in de rij voor de kaartcontrole. Het tiende bandje om mijn pols. Ik voel me dan ook een beetje ongemakkelijk bij het rauwe, onvriendelijke commentaar dat ik krijg als ik zeg dat ik niet op vakantie ga, maar wel naar Lowlands. “Naar Lowlands?! Gatver. Daar lopen alleen maar kleine emo-meisjes rond en speelt Anouk.”

“Ben je wel eens op Lowlands geweest?” vraag ik dan.

“Nee, maar dat weet iedereen.”

Typisch, want ik zie het heel anders. Ja, er lopen emo-meisjes van 16 rond. Maar ook punkers van 37. Hippies van in de zestig. Ik loop er zelf met mijn mainstreamhoofd en dan ook nog met mijn meneer die Goatrancer is en ook niet bang voor een beetje hardstyle.

Voor mij is Lowlands het festival dat voor iedereen toegankelijk is. Van narigheid zoals pesten of tenten in de hens zetten, heb ik nog nooit last gehad en heb het zelfs nog nooit gezien. Nou werd er in het verleden vrij heftig geblowd door de bezoekers, maar nu er binnen niet meer gerookt mag worden, is dat minder geworden. Toch blijft dat laidback gevoel hangen.

Ik maak me geen zorgen over de bezoekers die dit jaar de dijk onveilig gaan maken.

De eerste keer dat ik naar Lowlands ging was ik 16. Ik ging met mijn twee beste vriendinnen. Naast ons waren er nog 14997 anderen aanwezig. Het was 1997 en ik zag daar de Beastie Boys, Kula Shaker, De Heideroosjes, dEUS en Skunk Anansie.

Dit jaar zal ik dEUS en Skunk Anansie weer zien, samen met die meer dan vijftigduizend anderen. Voor mij is de cirkel is rond. Laat me maar.

Posted in: Uncategorized