Op fietse

Posted on vrijdag. 27 mei 2011

23


Voor degene die me op twitter volgt: de queeste voor de fiets is afgelopen: ik heb er een gevonden. Lekker dichtbij en voor een prachtprijs: ik ruil namelijk mijn Electra Daisy voor mijn zusje’s moederfiets. Helemaal goed. Ik zie het al voor me: met TW voorop lekker naar The Dude fietsen en zo nu en dan even flinke boodschappen doen, zodat we niet op zaterdag tussen hysterische winkelaars onze inkopen hoeven te doen.

Zo gewoon, maar ook een beetje bijzonder. Ik heb al vier jaar niet gefietst en toen ik bij mijn zusje was om de fiets te testen, lag ik bij de brievenbus al op apegapen. Niet best. Maar elke dag een stukje verder en voor je het weet fiets je zo naar de schoonouders (20 kilometer…). Lijkt me hartstikke leuk.

Het is ook bijzonder omdat we het hier in Nederland (en waarschijnlijk in een aantal Aziatische landen en België) zo gewoon vinden om even op de fiets te springen en ergens heen te rijden. Ook hebben steeds meer mensen een auto en kunnen steeds meer mensen autorijden, de fiets blijft toch een favoriet vervoersmiddel.

Het is ook zo handig: je hebt niets speciaals nodig, alleen een fiets en een slot. Je hoeft nooit te tanken bijvoorbeeld en je hoeft ook geen belasting te betalen voor je fiets (vroeger wel trouwens). Af en toe zul je een lekke band moeten plakken, maar in mijn geval kan ik dat zelf. Ja, ook achter.

Maar in andere landen vinden ze het maar raar dat wij hier zo losjes doen over fietsen. Ze vinden het gevaarlijk dat we geen helm dragen en dat we onze kinderen toestaan achterop de bagagedrager te zitten zonder erkend zitje. Idioot dat we een klein kindje voorop de fiets hebben en dat dames jurken en hoge hakken dragen. ( http://www.ski-epic.com/amsterdam_bicycles/ met dank aan @evilrooster).

Daarnaast zijn er mensen die fietsen veel beter vinden dan autorijden. Niet zoals wij dat vinden (waar moeten we dan parkeren? de bus gaat maar eens per half uur! lekker een paar drankjes bij het eten/op een avond bij vrienden! We gaan lekker op de fiets), maar in een ‘heiliger-dan-jij’ toontje dat vrij agressief kan zijn. Fietsen is dan een gevoelig onderwerp. (http://nielsenhayden.com/makinglight/archives/013007.html#013007 (ik bedoel de comments, wederom met dank aan @evilrooster – die zelf ook een heel leuk blog heeft: http://noise2sig.nl )

Ik kan niet autorijden. Nooit geleerd. Wel geprobeerd, maar het is niets voor mij. Ik zit met klamme handen aan het stuur, ik overzie het verkeer niet goed. Voor mij is de fiets veiliger. Als ik de blog entry van Abi lees, dan denk ik: Wat een interessante post. Als ik de comments lees denk ik: wat jammer. Maar ik vind wel meer dingen jammer.

(zoals wat dan? nou, dat de hazelnoot-rozijnen twisters altijd op zijn bij de AH-to-go als ik er eentje wil. Of dat ik steeds vergeet mayonaise te kopen. Of dat ik altijd pas na drie dagen goed weerwoord heb.)

Posted in: Uncategorized