Workshoppen met EstherDo! (column 1 – piesen)

Posted on maandag. 11 april 2011

3


Zondagen in Huize Baardmans zijn over het algemeen vrij kalme aangelegenheden: luieren, hangen en niksen. Doch, afgelopen zondag, de tiende april tweeduizendelf, spoedden zich twee mevrouwen naar het tussen vinexwijken gelegen Baardmans-stulpje en sloegen wij aan het column-workshoppen.

Alhier mijn eerste concoctie (letterlijk overgenomen vanaf het collegeblok, geen veranderingen aangebracht):

“Piesen

Als kind had ik mijn vaste plaats in de auto: achter de bestuurder. Die kon dan direct ingrijpen als er gekotst of geplast moest worden. Beide overkwamen me regelmatig. Kotsen moest vrij direct gebeuren, plassen kon als het moest even wachten. Zo niet bij mijn zuster. Als die zei dat ze moest, dan moest het NU. Tussen de deuren van de auto. Hoe vaak ze niet verzuchtte dat ze veel liever een jongetje had willen zijn, was/is niet te tellen.

Dat plassen als het niet kan, is wel echt een enorm ‘ding’ geworden. Ik moet altijd, ook al ben ik nog maar net geweest. Midden in de nacht als ik me net bekaf in m’n slaapzak heb geworsteld op een festivalcampingterrein waar het wc-gebouw ver weg is. Tijdens de preek (over troost die Jezus geeft) die gehouden wordt ter ere van het sterven van iemand. In de bioscoop, halverwege de film, terwijl ik precies in het midden van de rij zit, omgeven door mensen.

Dan kan ik nergens meer aan denken, behalve aan: plassen. Plassen. PLASSEN! Conclusie: doorwaakte nachten, gemiste preken en gemiste films. Ik zeg: afdichten die hap.”

(link naar column-collage-foto)

getagged: , ,
Posted in: Uncategorized