draagmoeder

Posted on dinsdag. 28 december 2010

0


Terwijl ik dit tikte, zat TW compleet tegen me aangeprakt en hij sliep als een roos.

Eerste Kerstdag hielp @estherplat me met het mummificeren van mijzelf en zoon. TW is namelijk nogal onrustig (dat klinkt mooier dan het is – TW is alleen heel zoet als er mensen zijn, maar als we met zn tweetjes thuis zijn, krijg ik helemaal niks voor elkaar, want hij houdt nogal van lichamelijk contact en aangezien mn nichtje dat ook heel erg had, riep mn zusje: een draagdoek!). Ik zei: “Eh… met zo’n enge knoop? wat nou als ik hem vreselijk uit mn handen laat glippen of als ik die knoop niet voor elkaar krijg?” Ik zag mijn kind al als een hoopje geknakte botjes op de grond liggen… Maar het lukte allemaal prima en sinds hij in de draagdoek heeft gezeten, slaapt hij al drie nachten de nacht door. Ik begin helemaal bij te trekken. Een uigeruste mama is een blije mama is een blij(er) kind.

Ik had me voorgenomen om nooit of te nimmer ook maar iets te doen dat in een siggy van een ‘crunchy mom’ staat: EBF, ERF, NV, BW, CS, CD, OBF, AP, RM…* Ik zocht namelijk een suumpaatiesj oor tijdens project parasietbouw en terwijl ik keihard mn best deed niet de emmer om te trappen, vond ik dat er weinig sites met Nederlandse insteek waren. Als je je echt doodziek voelt, is het fijn als je eens tegen een ander kan aanmiepen, want zo’n Baardmans is er toch ook maar mooi klaar mee, een zwanger mokkel dat bleek en lusteloos op de bank hangt. Helaas waren de dames daar ontzettend crunchy en ik vroeg me danig af of al die afkorting ook inhielden dat ze zich niet zouden wassen (en jawel, ze zaten er tussen die de Anton Heijboer-filosofie aanhingen).

Deze crunchy moms waren bepaald militant. Als ik eens voorzichtig opperde dat wanneer je je kind niet zou laten inenten ze misschien zelf niet ziek zouden worden, maar ze andere kindjes wel ziek zouden kunnen maken, dan antwoordden ze dat ze liever hadden dat andere kindertjes ziek zouden worden dan dat hun eigen kind er autistisch van werd.

Tsja.

Ik vond het ook hoogst onplezierig hoe ze deden toen ik wegens omstandigheden moest stoppen met TW borstvoeding te geven. Het is namelijk niet zo dat ik die borstvoeding met McDonalds uit de blender verving ofzo. Enfin, van al die dingen die ze doen, is er nu een ding waar ik helemaal voorstander van ben.

Babywearing.

Dus ook al draag ik geen kleren die van hennep is gemaakt en maak ik mn doucheputje niet schoon met azijn en zuiveringszout, waar ik ook al weer flinke sjit voor over me heen kreeg, dat knusse dragen is wel aan me besteed.

Maar die ‘crunchy moms’… je zou ze toch #keihardbeuken.

*EBF (extended breastfeeding – ja, gewoon tot het kind er geen zin meer in heeft en dat kan best tot ze een jaar of vier zijn) ERF (extended rear facing – het kinderzitje achterstevoren in de auto – op zich hartstikke goed, want een flinke botsing heeft minder impact als het kindje achterstevoren zit) NV (non-vaxing – geen inentingen omdat die autisme zouden veroorzaken) HS (homeschooling, want een gewone school zuigt en een Montessori is niet crunchy genoeg en schijnbaar zijn er weinig Vrije Scholen in de VS, waar deze ‘crunchy moms’ zich ophouden) BW (babywearing – je baby heel dicht bij je dragen in geweven doeken, SSC’s of anderszins draagbaar spul) CS (Co-sleeping – ja, met de baby in het grote bed, tussen de ouders in, onder het dekbed) CD (cloth diaper – jawel, geen pampers maar katoenen luiers die je dan in de was doet) OBF (organic babyfood en dus nooit of te nimmer uit een potje) AP (attachment parenting – ik weet eigenlijk nog steeds niet wat dat precies betekent…) RM (Rapley methode, waarbij je het kind zelf laat aangeven wanneer het klaar is voor vast voedsel en dat pureer je dan dus niet)

Posted in: Uncategorized